Bill -  lesinglærer - Oslo
1. kurstime gratis
Bill -  lesinglærer - Oslo

En av våre mange gode lærere. Profilen fyller flere kriterier, relevante kvalifikasjoner og god svartid. Bill vil med glede organisere deres første Lesingtime.

Bill

En av våre mange gode lærere. Profilen fyller flere kriterier, relevante kvalifikasjoner og god svartid. Bill vil med glede organisere deres første Lesingtime.

  • Pris 389kr
  • Svartid 4t
  • Elever

    Antall elever Bill har undervist siden de ble medlem av Superprof

    50+

    Antall elever Bill har undervist siden de ble medlem av Superprof

Bill -  lesinglærer - Oslo
  • 4.9 (14 evalueringer)

389kr/t

1. kurstime gratis

Reserver et kurs

1. kurstime gratis

1. kurstime gratis

  • Lesing
  • Grammatikk
  • Norsk som fremmedspråk
  • Lesekyndighet
  • Kreativ skriving

Online norskundervisning med spesialisering innen norsk som andrespråk (7 års erfaring med privatundervisning)

  • Lesing
  • Grammatikk
  • Norsk som fremmedspråk
  • Lesekyndighet
  • Kreativ skriving

Kurssted

Ambassadør

En av våre mange gode lærere. Profilen fyller flere kriterier, relevante kvalifikasjoner og god svartid. Bill vil med glede organisere deres første Lesingtime.

Om Bill

Jeg er en norsk 42 år gammel mann med ca. bred erfaring innen norsk kurs for barn og voksne. Jeg bor med min familie i Thailand. Jeg har ei datter på 8 år som jeg elsker over alt på jord. Som person er jeg nysgjerrig og selv alltid ute etter å lære nye ting. Alle mine undervisningsmetoder har jeg kommet frem til gjennom et tiår med prøving og feiling, og selv etter så lang tid hender det at nye metoder dukker opp som et resultat av undervisningen. Det jeg synes er mest spennende med å undervise er å se elever bryte ut av «pupillen» og overgå sine egne forventninger. Jeg ønsker å hjelpe deg til å bli den beste utgaven av deg selv, om det dreier seg om norsktester eller andre aspekter av livet.

Se mer

Om undervisning

  • Barnehage
  • Barneskole
  • Ungdomsskole
  • +10
  • nivå :

    Barnehage

    Barneskole

    Ungdomsskole

    VGS - 1. trinn

    VGS - 2. trinn

    VGS - 3. trinn

    Voksenopplæring

    Bachelor

    Høyere utdanning

    Yrkesfag

    Master

    Doktorgrad (ph.d.)

    Annet

  • Norsk

Språk undervisningen er tilgjengelig på :

Norsk

Jeg har flere tiår erfaring med norskundervisning på fulltid, både for barn og voksne. Dette har gitt meg muligheten til å teste ut forskjellige metoder slik at jeg har sett hva som fungerer for deg som vil lære norsk som andrespråk. Jeg bruker ikke faste undervisningsopplegg. For meg er det viktig å finne ut hvor du som elev står, og hvordan du lærer best. For å kunne lære mest mulig på kortest mulig tid, er det viktig at du kjenner deg selv. Derfor blir metalæring det første vi kommer til å snakke om. Undervisningen skjer online, og dette er faktisk den beste måten å lære på fordi man lettere kan multitaske foran en datamaskin; både som elev og lærer. Normal lengde på timer er 45 minutter, men mange elever velger dobbelttimer. Dette er noe vi bør finne ut av sammen. Jeg har undervisningsmateriale som jeg vanligvis bruker til mine elever, men er også åpen for å bruke annet materiale dersom det er et ønske om det.

Se mer

Priser

Pris

  • 389kr

Pakkepriser

  • 5t: 1945kr
  • 10t: 3890kr

På nett

  • 389kr/time

kurstime gratis

Første time gratis lar deg bli kjent med læreren din, slik at læreren kan dekke dine behov på best mulig måte.

  • 30min

Detaljer

Timer må avbestilles 24 timer i forveien eller betales i sin helhet. En undervisningstime tilsvarer 45 minutter

Video av Bill

Finn ut mer om Bill

Finn ut mer om Bill

  • Når begynte interessen din for dette faget og for privatundervisning?

    Jeg startet med privatundervisning i norsk bokmål i 2017. Frem til da hadde jeg faktisk kun undervist på andrespråket mitt, engelsk. Fordi jeg forfatter en del tekster på norsk, var det spennende å lære mer om grammatikk på mitt eget morsmål, noe som også gjorde at mine evner til å forfatte tekster ble bedre.
  • Fortell oss mer om faget du underviser i, om temaene du liker å dele med elevene (og eventuelt de du liker mindre) !

    Det er såpass mange interessante fenomener innen mitt fagfelt at jeg nok ikke får nevnt alt.
    Vitenskapen bak hvordan vi lærer, og hvordan vi må gå frem for å lære mer effektivt er veldig interessant. Metalæring er noe som gjør at du kan lære mer på kortere tid. Dette har ikke så mye med norsk å gjøre, men det er noe jeg alltid sørger for at mine elever vet litt om slik at de ikke sløser bort tiden sin. I tillegg er dette noe som har hjulpet meg selv i den grad at jeg nå lærer nye ting mange ganger fortere enn jeg gjorde da jeg var tjue år.

    Et annet veldig interessant område er uttale. For de som ønsker å gå hele veien; å oppnå tilnærmet like bra intonasjon som en med norsk som morsmål, er det en lang vei å gå. Det er heller ikke alle som vil klare det. Dette er et fagfelt som grenser veldig til det en logoped jobber med, noe som krever et godt gehør i forhold til toner og trykk i setninger og ord. En interessant ting jeg har oppdaget gjennom slikt arbeid, er at norsk har et ganske satt mønster for intonasjon i uttalen. Du kan faktisk lage regler for hvordan tonene i en setning skal forholde deg til hverandre.
  • Fortell oss om dine idoler, enten det var en lærer som satt dype spor eller et kunstverk som har inspirert deg.

    Jeg tror jeg får dra frem min sjef i Skapago, som er en språkskole for norskundervisning jeg jobber i. Han er tysk og kan veldig mange språk. Han lærte seg flytende norsk på et års tid, og kan så og si alt om norsk grammatikk. Det er helt umulig å høre at han ikke er fra Norge når han prater norsk.
  • Hvilke er, etter din mening, de nødvendige kvaliteten for å være en ekspert på feltet ditt?

    Du må kunne forklare grammatikk som én med norsk som morsmål aldri vil spørre om. Du må absolutt ikke være på nivå med en utdannet lingvist, men likevel må du kunne forklare alt som kommer opp i timene med elevene. Utfordringen er at grammatikk ofte står litt tungt forklart i bøker. Altså må du kunne forenkle disse forklaringene. Forklaringen må gjerne også relateres til den bakgrunnen personen har. Derfor hjelper det å vite litt om grammatisk oppbygning av mange språk slik at du vet hva eleven sliter med når han skal prate norsk.

    For å kunne kalle deg ekspert bør du også være musikalsk slik at du kan gi konkret tilbakemelding på hva som er feil i uttalen dersom det trengs. Alle elever lærer forskjellig, og det er ikke alltid nok å vise hvordan noe skal utføres. Noen vil gjerne ha forklart teorien bak uttalen også. Da hjelper det å kunne analysere hva som faktisk skjer, for så å servere en forklaring som bryter det ned i sine enkelte bestanddeler.

    Likevel er kanskje det aller viktigste at man er en menneskekjenner som har lært seg hvordan de forskjellige læretypene tilegner seg kunnskap. Hver eneste elev bør ha et eget opplegg. For å få dette til å matche er det en fordel med en god intuisjon som man lytter til. Et eksempel her kan være noe så enkelt som å innse at noen elever har behov for mer skryt enn andre. Får de ikke dette, men isteden føler at de ikke får til ting, kan ting skjære seg fort. Et annet eksempel er at man tilpasser tempoet slik at man ikke overforklarer til de som allerede skjønner og at man ikke forklarer godt nok til de som ikke skjønner.

    Mitt neste tips her kan presenteres litt dramatisk som at du ikke kan lære noen noe som helst. Du kan kun tilrettelegge ting og åpne dører. Det er eleven selv som må ta initiativ og involvere seg for å lære best mulig. Læring skal være basert på en nysgjerrighet som hele tiden blir tilfredsstilt ved å finne svar. Derfor er ordet «lærer» litt utdatert og malplassert. Vi burde heller brukt ordet «veileder». Hvis man skal være en ekspert veileder, er det viktig å vite om dette prinsippet.
  • En anekdote knyttet til faget ditt eller utdanningen din du vil fortelle?

    Husk at grammatikk kun er et kart over terrenget. Språket (som i denne analogien er terrenget) er i konstant endring og derfor henger grammatikken (som er kartet) alltid litt etter. Grammatikk er ikke som matematikk: Det har ikke en absolutt sannhet over seg. Det må endre seg etter språket.
  • På tross av dine multitalenter, hadde kanskje du også noen vanskeligheter på skolen..? Fortell!

    Hehe, javisst. Jeg kunne ikke lese ordentlig før jeg var 10 år. Jeg hatet å lese fordi jeg ikke var noe særlig flink til det. Men så fikk jeg hjelp og begynte å lese bøker. Da snudde det seg fort.
  • Hjelp oss å bli bedre kjent med deg ved å fortelle om lidenskapene dine (som du kanskje deler en dag via Superprof).

    Det er kanskje ikke helt uventet at jeg liker å skrive. Mitt spesialfelt er SEO optimalisert innholdsproduksjon og SEO-strategier for å oppnå rangeringer i søkemotorene. Jeg har mange lidenskaper, men tenker at denne er mest relevant for norskundervisningen.
  • Hva gjør deg til en Superprof?

    Si det, du ... Kan ikke dere fortelle meg det, nå som dere har så mye informasjon om meg...? Jeg tror det går på erfaring. Relevant erfaring er bra, men man bør også ha erfaring som kanskje i utgangpunktet ikke vil bli regnet som relevant. En undervisningssituasjon skjer mellom to mennesker. Jo mer erfaring man har, desto større er sjansen for at man takler uventede situasjoner som oppstår. Og ikke minst: at man klarer å tilrettelegge slik at eleven får mest mulig ut av undervisningen.
--
--

Liknende Lesinglærere

  • Mathias

    Oslo & på nett

    5 (4 anm.)
    • 250kr/t
    • 1. kurstime gratis
  • André

    Oslo & på nett

    5 (4 anm.)
    • 900kr/t
    • 1. kurstime gratis
  • Isha

    Oslo & på nett

    5 (3 anm.)
    • 220kr/t
    • 1. kurstime gratis
  • Hege-Beate

    Oslo & på nett

    Ny
    • 500kr/t
    • 1. kurstime gratis
  • Alexi

    Oslo & på nett

    Ny
    • 355kr/t
    • 1. kurstime gratis
  • Marthine

    Oslo & på nett

    5 (2 anm.)
    • 400kr/t
    • 1. kurstime gratis
  • Jostein

    Oslo & på nett

    5 (3 anm.)
    • 316kr/t
    • 1. kurstime gratis
  • ML

    Oslo & på nett

    Ny
    • 350kr/t
    • 1. kurstime gratis
  • Tatios

    Oslo & på nett

    Ny
    • 300kr/t
    • 1. kurstime gratis
  • Henning

    Oslo

    5 (1 anm.)
    • 400kr/t
    • 1. kurstime gratis
  • Morten

    Oslo & på nett

    5 (1 anm.)
    • 350kr/t
    • 1. kurstime gratis
  • Jenny

    Oslo

    Ny
    • 300kr/t
    • 1. kurstime gratis
  • Kristin

    Oslo & på nett

    Ny
    • 450kr/t
    • 1. kurstime gratis
  • Maria

    Oslo & på nett

    Ny
    • 150kr/t
    • 1. kurstime gratis
  • Ingebjørg

    Oslo & på nett

    Ny
    • 450kr/t
    • 1. kurstime gratis
  • Naila

    Oslo & på nett

    Ny
    • 350kr/t
    • 1. kurstime gratis
  • Janneche

    Oslo & på nett

    Ny
    • 340kr/t
    • 1. kurstime gratis
  • Hermine

    Oslo & på nett

    5 (1 anm.)
    • 323kr/t
    • 1. kurstime gratis
  • Christopher

    Oslo & på nett

    Ny
    • 290kr/t
    • 1. kurstime gratis
  • Emma

    Oslo & på nett

    Ny
    • 399kr/t
    • 1. kurstime gratis
  • Se lærerne innen lesing