Elevsvar

Tekniske problemer med nettundervisningen

Har dere valgt å benytte dere av nettundervisning med støter på en teknisk feil? Se listen under for råd og veiledning rundt vanlige tekniske feil som kan oppstå:


Dårlig forbindelse

Problemene kan skyldes dårlig wifi-signaler eller dekning i ditt område. Vi ber deg derfor sjekke din tilkobling. Dersom du har en dårlig wifi-tilkobling ber vi deg:

  • 1. Koble til et ethernet-uttak

  • 2. Bruk din 4G/5G-tilkobling


  • Problemer med nettleser

    Tilgangen til kamera er mulig via flere nettlesere. Likevel kan de finnes tilpasningsproblemer med Google Chrome for enkelte versjoner av Windows. Hvis det gjelder deg, anbefaler vi å bruke Mozilla Firefox.

    Problem med mikrofon eller kamera
    Forslag 1: Endre undervisningsinnstillingene

  • 1. Gå inn på de tre lodrette prikkene og derettes "instillinger".

  • 2. Gå til åpne rullegardinmenyen for kamera, mikrofon og lydutgang og godta tillatelsene

  • 3. Klikk på “godkjenn”.


  • Forslag 2 : Endre tillatelser og tilgang for Google Chrome
  • 1. Gå inn på nettleseren Google Chrome.

  • 2. Klikk på de tre lodrette prikkene øverst i høyre hjørnet

  • 3. Velg innstillinger

  • 4.Velg sikkerhet og personvernsinnstillinger

  • 5. Velg nettstedsinnstillinger

  • 6. Velg kamera eller mikrofon og sjekk at kamera og mikrofon god tilgang og at Superprof ikke er blant blokkerte sider fra din nettleser.


  • [B]Forslag 3 : Endre tilganger for Windows/B]

  • Gå inn på Windowsinnstillingene.

  • Gå inn på personvern

  • Sjekk at kameraet har riktig tilgang

  • Velg alternativet « Tillat applikasjoner å bruke kameraet »

  • I feltet « Velg hvilke apllikasjoner som kan bruke kameraet », velg « søk Windows », « Kamera » og « Tilkobling til applikasjon ».

  • Gjør det samme for din mikrofon